fbpx

בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת

אם יש לכם קרוב משפחה בעל מוגבלות או נטול יכולת, חשוב שתדעו שאתם לא לבד. המדינה מכירה בקשיים היום יומיים וההוצאות הגבוהות שמלווים את המטפלים והקרובים של בעלי המוגבלויות, ולכן גם מאפשרת להם להגיש בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת. אז מי זכאי לקבל את ההחזר ואיך מקבלים אותו? ההסבר המלא בשבילכם.

מי זכאי לקבל זיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת?

פקודת מס הכנסה שמתעדכנת אחת לכמה שנים מפרטת את רשימת הזכאים לקבלת הטבת מס בגין קרוב נטול יכולת. הזכאות ניתנת לעובדים שהם תושבי ישראל ושיש להם או לבן זוגם ילד עם מוגבלות (גם לאחר גיל 18). הזיכוי ניתן על משכורת של אחד מההורים בלבד, אולם במקרה בו ההורים פרודים ולא מנהלים משק בית משותף, שניהם זכאים לקבל את ההטבה.

במקרה בו אח או אחות של בעל המוגבלות מונו כאפוטרופוסים שלו, הזכאות למעשה עוברת אליהם. 

 

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

רשימת הזכאים לקבל את ההטבה

הזכאות ניתנת בגין ילדים עד גיל 18 שעונים על אחד המצבים הבאים:

  • ילד שאובחן על ידי נוירולוג או רופא מומחה בהתפתחות הילד כמשותק באחת מגפיו, או שרופא הצהיר לגביו שנולד בלי אחת מגפיו או שנכרתה אחת מגפיו.
  • ילד שאובחן כעיוור על ידי רופא עיניים.
  • ילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בכפוף לאבחון של נוירולוג או רופא מומחה להתפתחות הילד. 
  • ילד עם עיכוב התפתחותי בשל לקות למידה חמורה, שהופנה על ידי ועדת השמה למסגרת של חינוך מיוחד.
  • ילד שזכאי לקבל גמלת ילד נכה (בין אם הוא מקבל אותה ובין אם לא, ובלבד שהזכאות קיימת).

כאמור, הזכאות ניתנת להורים גם עבור ילדים לאחר גיל 18 במקרים הבאים:

  • בגיר שנקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות לצמיתות בשיעור של 74 אחוז ומעלה.
  • בגיר שמתקיימים לגביו כל אחת ואחת משלושת התנאים הבאים:
  1. מתקיימת לגביו אחת משלושת הסיבות הראשונות לזכאות שפורטו קודם לכן (אבחנה על ידי רופא כמשותק, עיוור, או עם מוגבלות שכלית התפתחותית).
  2. הבגיר גם סמוך לשולחן הוריו – כלומר לא יצא מחזקתם. גם במקרה בו הבגיר מתגורר מחוץ לבית הוריו (במסגרת דיור בקהילה או הוסטל) יכול הבגיר להיחשב כמי שסמוך לשולחן הוריו. גם במקרים בהם הבגיר נישא לבן או בת זוג שגם הם נטולי יכולת, הבגיר עשוי להיחשב כסמוך לשולחן הוריו, בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה בהתאם לנסיבות.
  3. במקרה של בגיר עם מוגבלות ללא בן זוג, ההכנסה שלו לא עלתה על סך של 170,000 ש"ח בשנה, או 272,000 ש"ח במקרה של בגיר עם בן זוג. 
בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת
בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת

מה גובה הזיכוי אותו מקבלים

באופן כללי, קבלת ההטבה בעצם מתחלקת לשני שלבים: בשלב הראשון, יש להגיש בקשה לקבלת נקודות זיכוי ממס מכאן ולהבא בגין הקרוב נטול היכולת. נקודות זיכוי הן הטבה שמצטברת, וכפי ששמן מרמז הן מאפשרות לקבל זכאות לתשלום מופחת למס הכנסה. נכון לשנת 2020, שוויה של נקודת זכות אחת היא כ219 ש"ח בחודש וכ2,628 ש"ח בשנה.

אדם שמקבל את הזכאות עבור קרוב נטול יכולת מקבל כ2 נקודות בכל שנה, ובחישוב כולל זכאי לזיכוי כספי של 5,256 ש"ח בשנה. ההטבה ניתנת בגין כל קרוב נטול יכולת, כך שבמקרה בו קיימים מספר קרובים נטולי יכולת תינתן הטבה של 2 נקודות זיכוי עבור כל אחד מהקרובים.

בשלב השני שעשוי להיות משמעותי לא פחות, ניתן לבקש קבלת החזר מס עבור התקופה שקדמה לקבלת הזיכוי, ובתנאי שהזכאות (במקרה זה, קרוב המשפחה נטול היכולת) הייתה קיימת בה. כך ניתן לבקש החזר מס באופן רטרואקטיבי עד 6 שנים לאחור.

לכן גובה ההחזר משתנה בין אדם אחד לאחר, אולם יש לדעת שהוא עשוי להגיע לסכום של עשרות אלפי שקלים. כך למשל אם לילד שמקבל גמלת ילד נכה משנת 2016 וקיבלה את נקודות הזיכוי רק בשנת 2020, זכאית לקבל החזר מס משוער בשווי של 20,000 ש"ח!

 

איך מקבלים את הזיכוי וההחזר – בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת

בשביל לקבל את הזיכוי וההחזר, בשלב הראשון יש לקבל את ההכרה בקבלת הנקודות. את הנקודות מקבלים באמצעות הגשת טופס 116 א' (בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת) ובצירוף של המסמכים הרלוונטיים בהתאם למוגבלות. כך למשל, במקרה בו הבקשה מוגשת בעקבות אבחון של מצב רפואי, יש לצרף לבקשה טופס 127 אותו ממלא הרופא המומחה שאבחן את המוגבלות של הקרוב, ובמקרה בו מוגשת הבקשה בגין קרוב עיוור, יש לצרף לטופס תעודת עיוור.

את המסמכים יש להגיש לפקיד שומת המס המקומית. נכון לשנת 2020, עדיין לא ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון ונדרש להגיע ללשכת המס באופן פיזי. למרות זאת, אצלנו בMoneyBack ניתן להגיש את הטפסים גם דרך האינטרנט, מבלי להיחשף לסכנות הקורונה או לעמוד בתורים ממושכים.

במקרה בו אתם מעוניינים לקבל את ההטבה גם בגין שנים קודמות, יש להגיש בקשה נוספת בטופס נפרד עבור כל אחת מהשנים בגינה אתם מבקשים, ובצירוף כל המסמכים שפורטו לעיל. את ההחזר ניתן לקבל כאמור עד שש שנים לאחר השנה בה התקיימה הזכאות, כך שבשנת 2020 ניתן לקבל את ההחזר עבור שנת 2014 והילך.

 

האם ניתן לקבל את הזיכוי וההחזר באופן עצמאי?

למרות שניתן לקבל את הזיכוי גם באופן עצמאי, ההמלצה הרשמית היא לעשות זאת בעזרת גורם מקצועי. עודף הבירוקרטיה והמורכבות של הטפסים והסעיפים כמעט מחייבים את האזרח הממוצע לפנות ליעוץ מס מקצועי.

חשוב לדעת שבמקרים רבים קיימות סיבות נוספות לזכאות, כך שפנייה ליעוץ מס משתלמת ברוב המקרים ומאפשרת לקבל סכום גבוה יותר בצורה משמעותית, ובצורה מהירה הרבה יותר.

 

תנו למומחים לדאוג שתקבלו את הכסף שלכם

אם אתם מוטרדים בנוגע לזכויות שלכם ומעוניינים לקבל אותם במלואם, אנחנו בMoneyBack נשמח לעמוד לשרותכם. לאורך השנים, עזרנו למאות אנשים לקבל את ההחזר שהגיע להם. הניסיון שלנו בשילוב מערכת חכמה ומותאמת אישית, מאפשרים לנו לעזור לכם לקבל את הכסף שמגיע לכם, תמורת תשלום סמלי בלבד.

אם אתם זקוקים ליעוץ או הכוונה, המומחים שלנו יעמדו לצידכם, וידאגו שכמו רבים אחרים גם אתם תקבלו את הכסף בחזרה.

הרשמו לאתר, ומלאו עכשיו את טופס הבקשה לקבלת החזר בליווי המומחים שלנו – חבל לחכות. הזכאות לא תתקיים לנצח..

do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.