fbpx

החזר מס על משיכת קרן פנסיה

קרן הפנסיה היא מקור ההכנסה העיקרי של כל עובד לאחר שיפרוש ממקום עבודתו. המדינה מעוניינת להבטיח שלכל עובד באשר הוא תהיה קרם פנסיה כדי שהוא יוכל להתקיים לאחר גיל הפרישה. אחד הצעדים שנועדו למנוע שימוש מוקדם בכספי הפנסיה הוא מס בשיעור גבוה על משיכה לפני הזמן. עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא תחויבו בתשלום המס. כאן נפרט על כל המקרים בהם ניתן לקבל החזר מס על משיכת קרן פנסיה.

קרן הפנסיה:

פנסיה היא למעשה חיוב של המעסיק להפריש סכום קבוע עבור העובד בכל חודש. חלק מהסכום נלקח מתוך המשכורת של העובד והמעסיק משלים את החלק הנותר והסכום כולו עובר לקרן הפנסיה של העובד. מטרתה של קרן הפנסיה היא לאפשר לעובד להמשיך להתקיים גם לאחר שיפרוש מהעבודה, ולמנוע מצב שבו כל מי שפרש הופך לנטל על המדינה.

החשש מפני פנסיונרים ללא מקור הכנסה קבוע הוביל את המדינה לקבוע מס בשיעור גבוה מאוד על משיכה של כספי הפנסיה. המס הוא בגובה של 35% והוא הופך את משיכת הכספים מקרן הפנסיה לצעד מאוד לא משתלם ברמה הכלכלית. המס הזה הופך את קרן הפנסיה להיות המקום האחרון שאליו כדאי לפנות אם וכאשר אתם זקוקים לסכום כסף כלשהו.

ככלל, גם בלי חיוב המס הגבוה, חשוב מאוד לשמור על כספי הפנסיה מכל משמר ולא לעשות בהם שימוש מיותר. הכספים הללו הם מקור ההכנסה העיקרי שלכם לאחר הפרישה, ובלעדיהם אתם עלולים למצוא את עצמכם בלי יכולת להתקיים בצורה מכובדת. אז לפני שמתחילים, זכרו שקודם כל חשוב מאוד לשמור על קרן הפנסיה שלכם כמה שיותר טוב.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

 

מקרים שבהם יש פטור ממס:

עם זאת, ישנם מקרים שבהם המדינה מאפשרת משיכה של קרן הפנסיה או חלק ממנה לשם מטרה שהוגדרה בחוק, ואז לא תחויבו במס על המשיכה. לפניכם פירוט של המקרים הללו:

 

נכות רפואית

אם לאחד מהקרובים של המחזיק בקרן הפנסיה נפסקו אחוזי נכות ברמה שעולה על 75%, הוא מורשה למשוך את הכספים מקרן הפנסיה מבלי שיצטרך לשלם על כך מס. קרוב משפחה לעניין זה הוא הורה, ילד, בן זוג, סבא/סבתא וילדים של בן הזוג. כמובן שגם אם המבוטח עצמו סובל מנכות ברמה הזו היא יוכל למשוך את הכספים מקרן הפנסיה ללא חיוב במס.

 

הוצאות רפואיות בגין מצב רפואי חריג

ישנם מקרים שבהם המבוטח בקרן או הפנסיה או קרוב משפחתו נאלץ להוציא סכומי כסף גבוהים במיוחד על טיפול רפואי חריג. גם במקרים הללו ניתן למשוך את הכספים מקרן הפנסיה ללא חיוב במס.

חשוב לציין שההוצאה החריגה מוגדרת כהוצאה שעולה על מחצית ההכנסה השנתית של המבוטח בקרן הפנסיה, ולכן צריך לוודא שההוצאות הן אכן בשיעור הזה. בנוסף, ההוצאה היא לכיסוי העלות של הטיפולים הרפואיים השונים והיא מותרת עד השיעור שלהם בלבד.

החזר מס על משיכת קרן פנסיה
החזר מס על משיכת קרן פנסיה

הכנסה שאינה מגיעה לגובה שכר המינימום

במקרה שבו המבוטח בקרן הפנסיה מכניס בכל חודש סכום הנמוך מההכנסה המוגדרת בחוק כשכר מינימום, הוא רשאי למשוך מקרן הפנסיה את יתרת הסכום שלו כדי להשלים את ההוצאה לסכום שמגיע לשכר המינימום.

חריגה למצב הזה היא כאשר למבוטח יש ילד קטין מתחת לגיל 18, ובמקרה הזה הוא רשאי למשוך סכום שיחד עם המשכורת הקבועה שלו מגיע לפול משכר המינימום.

 

מוות

אם אחד העמיתים בקרן הפנסיה נפטר, אזי השארים שלו יכולים להיות זכאים לקצבה חודשית מקרן הפנסיה שלו שכמובן לא מחויבת בתשלום המס. בנוסף, מוטב בקרן הפנסיה יוכל למשוך את הקרן כולה כסכום חד פעמי.

 

לאחר גיל הפרישה

גיל הפרישה המוגדר כיום לגברים הוא 67. מי שהגיע לגיל הזה ובקרן הפנסיה שלו הצטבר סכום שנמוך מ94 אלף שקלים יכול למשוך את הסכום בלי להיות מחויב בתשלום מס. המצב הזה דורש קבלת אישור מקרן הפנסיה על גובה הסכום שנצבר בה והעברתו למס הכנסה כדי לקבל את הפטור מהמס.

 

אבטלה

במצב של אבטלה ניתן למשוך כספים מקרן הפנסיה עם פטור ממס, על אף שטרם הגיע גיל הפרישה. הסכום אותו ניתן למשוך מותנה ברכיבים שונים בתוך קרן הפנסיה, ותלוי בשנות העבודה של המוטב בקרן הפנסיה וכמובן נקבע בחוק תקרת שכר לסכום שאותו ניתן למשוך.

 

איך מקבלים החזר מס על משיכת קרן פנסיה אם כבר משכתי את הכסף?

גם אם משכתם את הכסף, אתם יכולים לקבל את החזר המס. עליכם למלא טפסים ולהגיש אותם לרשויות המס שבמקרה שנמצאתם זכאים להחזר, יזכו אתכם על הסכום שמגיע לכם. הטפסים צריכים לפרט כמובן את הסכום אותו משכתם מקרן הפנסיה עם אישור חתום מהקרן עצמה.

בנוסף, צרפו את המסמכים שיוכיחו שהמטרה שלשמה הוצאתם את הכסף/המצב שלכם אכן מזכים אתכם בהחזר מס. באופן כללי נכון יותר לוודא עוד לפני המשיכה שאתם אכן זכאים להחזר מס על הקרן, אך גם אם לא עשיתם את זה ניתן לקבל את ההחזר גם לאחר ששילמתם את המס.

 

לסיכום:

משיכה של כספים מקרן הפנסיה היא צעד שמומלץ מאוד להימנע ממנו, משתי סיבות עיקריות: קרן הפנסיה היא האמצעי שלכם לקיים את עצמכם לאחר הפרישה ובנוסף המדינה מטילה מס בשיעור של 35% על כל משיכה של כסף מקרן הפנסיה. עם זאת, במקרים מסוימים המדינה מתחשבת במצב שלכם ומאפשרת לכם למשוך את הכסף ולקבל פטור ממס.

שאלות ותשובות

תוכלו לקבל הלוואה כנגד קרן הפנסיה בלי שתאלצו למשוך את הקרן. ההלוואה תינתן לכם בתנאים טובים ויכולה להיות פתרון יעיל.
העבודה מול רשויות המס יכולה להיות סבוכה, כמו כל ביורוקרטיה. המצב המועדף הוא לוודא שקודם כל מגיע לכם פטור ממס ורק אחר כך למשוך את הכסף.
כאמור, הכנסה נמוכה היא מצב שבו יחד עם בן/בת הזוג ההכנסה לא מגיעה לגובה של שכר המינימום.
המס גבוה כדי שקרן הפנסיה לא תהיה המקום הראשון שאליו ניגשים במקרה שצריך כסף. כך אפשר להבטיח שלכל עובד תהיה יכולת קיום לאחר הפרישה.
do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.