fbpx

החזרי מס על חופשת לידה

עבור בני זוג רבים, הכניסה להריון מהווה רגע משמעותי מאוד בחיים שלו מחכים בציפייה והתרגשות. אך בנוסף לציפייה שמגיעה עם ההיריון נכנס גם הפן הכלכלי שיש לקחת אותו בכובד ראש, כיוון שמתווסף עוד בן אדם שיש לדאוג לצרכיו. האם ידעתם שעבור אישה הנמצאת בחופשת הלידה קיימת אפשרות לקבל החזרי מס על חופשת לידה? במאמר זה נפרט בדיוק מדוע, איך וכיצד.

 

חופשת הלידה

חופשה זו ניתנת בעקבות לידה / אימוץ לאישה ובכך מאפשרת לה להתאושש בקצב שלה לאחר הלידה וההיריון, תמיכה בהנקה, מתן טיפול אישי ומקיף לילוד שכעת נולד, ועוד. עבור חופשה זו היולדת מקבלת תשלום הנקרא – דמי לידה, המהווים כשכר בחופשה זו מטעם המוסד לביטוח לאומי.

במהלך החופשה, המעביד אינו יכול לבצע הליך פיטורין כנגדה או לבצע שינויים בתנאי העסקתה. בנוסף לכך, המעביד אינו משלם ליולדת הנמצאת כעת בחופשה שכר עבודה, אך כן נצברות לה זכויות בעבודה כמו דמי הבראה.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

 

החזר מס

פשוטו כמשמעו- קבלת הכסף חזרה ממס הכנסה. על כל מעסיק במדינה חלה חובה אזרחית לנכות מהמשכורת של העובד מס בכל חודש ולהעביר אותו לרשויות המס – המוסד לביטוח לאומי. מצב בו יש לבצע החזר של המס מתרחש כאשר ניכו לעובד סכום מס גדול יותר מחובותיו, ובכך יש אפשרות להגיש בקשה ולקבל את שארית המס שנלקחה בנוסף לחובה.

 

הזכאות להחזר מס ניתנת בעקבות 2 סיבות

הזכאות לקבלת החזר מס נובעת מכך שלפני יציאת העובדת לחופשה הלידה ירד משכרה סכומי מס גבוהים שלא הייתה אמורה לשלם אותם מלכתחילה. סכומים אלו ירדו כחלק מהמס כיוון שלא נלקחו במערכות המוסד לביטוח לאומי שני נתונים חשובים:

  1. במהלך חופשת הלידה, היולדת אינה מקבלת את המשכורת השגרתית שלה, אלא היא מקבלת דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי. במידה ודמי לידה אלו נמוכים מהמשכורת השגרתית של היולדת, נוצר מצב כי מנוכים מיסים עבור חודשי חופשה כאילו הינה משתכרת על ידי המעביד. מלכתחילה לא נכנס בחודשים אלו אותו סכום שכר כמו בשאר השנה, ובהתאם אינו נדרש לרדת היקף זהה של מס.
  2. בשנה בה היולדת ילדה, היא זכאית לנקודות זיכוי ממס הכנסה. נקודות זיכוי אלו מגיעות לכל אישה בשנת הלידה הנוכחית, והן עומדות על 1.5 נקודות זכות השוות ל3,924 שקלים החזר מס. ישנם מקרים נוספים בהם נקודות הזיכוי אף גבוהות יותר ויכולות להגיע למעלה מ – 10 אלפים שקלים. נקודות זיכוי אלו מוענקות רק לאחר הלידה, אך מעניקות הטבת מס רטרואקטיבית לכל השנה.

 

למי ניתנת הזכאות לקבל החזרי מס על חופשת לידה

הזכאות לקבלת החזר מס ניתנת לכל אישה שילדה בשש שנים האחרונות ילד אחד או יותר. הזכאות ניתנת עבור מי שדמי הלידה שקיבלה מטעם המוסד לביטוח לאומי היו נמוכים מהשכר הסדיר שלה בעבודתה, ובכל זאת נוכה לה בחודש סכום מס התואם לשכר הסדיר שלה. בנוסף, נשים רבות מחליטות להאריך את חופשת הלידה שלהן מעבר ל – 14 שבועות.

משמעות הארכת חופשת הלידה היא הוספת חודשים / פרק זמן נוסף בו היולדת איזה מכניסה הכנסה חודשית כלל ממקום עבודתה. בהתאם לכך, גם אין להוריד בכל חודש שאינה עובדת סכום מס הכנסה התואם לשכרה לפני הלידה.

הסיבה השלישית והאחרונה לזכאות, היא בעקבות נקודות הזיכוי שבזכותן משלמים פחות מס. נקודות זיכוי מגיעות עבור כל אישה לאחר לידה, וכיוון שטעויות רבות קורות בחישוב והורדת היקף המס בהתאם לנקודות זיכוי, נוצרים מצבים בהם יש לדרוש החזר מס בעקבות הטעות.

החזרי מס - חופשת לידה
החזרי מס – חופשת לידה

הגשת הבקשה

לאחר ביצוע בדק עצמי מול השכר ורשויות המס, וההבנה שהתקבלה היא כי אכן מגיע לך החזר מס, יש להתחיל לפעול בהתאם. הצעד הראשון הוא לבצע הגשת בקשה להחזר המס בלשכת פקיד השומה אליה היולדת משתייכת, לרוב לפי אזור מגורים.

לאחר הגשת הבקשה, יש למלא כמה טפסים עבור המוסד לביטוח לאומי ולצרף לא מעט מסמכים אשר יאששו את הבנתך לגבי החזר המס. נשים רבות מחליטות שאינן מעוניינות להתעסק בבירוקרטיה הכרוכה בכך כחלק מהשגרה שלהן, אך אינן מוכנות לוותר על ההזדמנות להרוויח את אשר הן מאמינות שמגיע להן. בהתאם לכך, ניתן לפנות לרואי חשבון רבים אשר עוסקים בתחום החזרי המס ובכך להקל על התהליך.

 

ביצוע תשלום

בנוסף לטפסים הרבים שיש למלא, מסמכים שיש לצרף, אישורים שיש להשיג, יש לצרף צילום המחאה / אישור מהבנק על פרטי החשבון שבבעלות היולדת. במידה ואכן היולדת מתבררת כזכאית לקבלת החזר מס מטעם המוסד לביטוח לאומי, החזר המס יועבר ישירות לחשבון הבנק של העובדת.

את הכסף של החזר המס ניתן יהיה לראות בחשבון היולדת רק לאחר שנה מעת הגשת הבקשה, מהיום שבו נערכה השומה, או בתוך שנתיים מסיום השנה שבה שולם המס. להחזר המס מתווספים גם הפרשי הצמדה וריבית עד 4% לשנה.

 

בירוקרטיה לא קטנה, האם שווה את כאב הראש?

ההחלטה אם לעקוב אחר רשויות המס ולוודא ירידת מס תואמת לשכרך, לבצע את הגשת הבקשה, לדרוש את אשר מגיע לך, להגיש את כמות המסמכים הרלוונטיים ולראות את הכסף רק כשנה/שנתיים לאחר מכן – היא לא פשוטה. אך היא רק שלך. זהו תהליך לא קצר, שדורש הרבה השקעה ותשומת לב לפרטים הקטנים, אך יכול להשתלם מאוד בסופו של דבר.

 

לסיכום,

היציאה לתהליך זה כרוכה בשקלול היתרונות והחסרונות שכרוכים בכך, ולכן היא החלטה אישית עבור כל אחד ואחת, אך קחי בחשבון כי יש מצב גדול שמדובר בסכומי כסף יפים אשר מגיעים לך כחלק מזכויותיך. תשלום מיסים שלא כחלק מהחובה בתקופות שונות בחיים עשוי להתפספס מטעם המוסד והמדינה, ולכן האחראיות היא בידיים האישיות של כל אחד מאיתנו.

שאלות ותשובות

6 שנים מהלידה ניתן לגשת ללשכת פקיד השומה הקרוב אלייך ולהגיש בקשה להחזר מס.
מי שירד לה סכומי מס תואמים לשכרה ולא לדמי הלידה, מי שהאריכה את חופשת הלידה ולא הייתה מועסקת, ומי שנקודות הזיכוי שלה לא מומשו.
דמי לידה הם התשלום שהיולדות מקבלות מטעם המוסד לביטוח לאומי בזמן חופשת הלידה.
החזר המס יגיע עד שנה מרגע בקשת ההחזר, או תוך שנתיים מסיום השנה בה שולם מס.
do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.