fbpx

החזרי מס על ריבית מפיקדון או תוכנית חסכון

האם ידעתם כי גיל 67 יכול להיות נקודה בחיים בה ניתן לקבל החזרי מס נכבדים מרשות המיסים? גיל זה, גיל הפרישה ומעלה,  מזכה את המגיעים אליו ומחליטים למשוך את כספם מהפיקדון/תוכנית החסכון להימנע מתשלום מס על הריבית שהניבה הקופה עם השנים. במאמר זה יפורטו קריטריונים ספציפיים שיש לעמוד בהם בכדי לקבל החזרי מס על ריבית מפיקדון או תוכנית חסכון ומדוע רק בגיל זה מגיע החזר מס.

 

מהי תוכנית חסכון/פיקדון

תוכניות חיסכון או תוכניות פיקדון נועדו לשמור על כספכם בבנק ולהגיד את הרווח בו על ידי ריבית מטעם הבנק. לאחר מאמץ רב ועבודה קשה, הגעתם למסקנה כי יש ברשותכם כל חודש לחסוך סכום מסוים ולהכניס אותו לתוכנית חסכון.

ישנן כמה תוכניות בבנקים שונים שניתן להכניס אליכם את כספכם, וניתן לדעת מראש כי הוא אך ורק יגדל ולא יקטן כיוון שהוא אינו מושקע בניירות ערך/שוק ההון שבו ניתן לאבד את הכסף.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

בחירת התוכנית הספציפית בה תחליטו להשקיע את כספכם תלויה בכמה פרמטרים, אך העיקרי בו הוא הריבית שניתן להבטיח מראש את אחוזיה. כיוון שבוודאות כספכם אינו יכול להיות מושקע בתוכנית זו ואינו נזיל, הריבית לרוב אינה גבוה, אך בכל זאת מדובר בכמה אלפי שקלים.

 

מס עבור הריבית במשיכת הכספים מתוכנית החסכון / פיקדון

לאחר מספר חודשים או שנים בהם הצלחתם לחסוך בכל חודש סכום באחת מהתוכניות, החלטתם להשתמש בכסף ולמשוך אותו מהבנק. ברגע המשיכה הסכום שיימשך יהיה בוודאות גדול יותר מהסכום בו חסכתם, בזכות הריבית שאותה צברתם. רשויות המס במדינה גובות תשלום מס לפי אחוזים מהריבית אותה צברתם.

 

המספרים המדויקים

אנשים אשר נולדו לפני שנת 1949, והיום הם מעל גיל 67, צפויים לקבל החזר מלא עבור המס ששילמו על צבירת הריבית. ההחזר המלא יגיע גם אם במידה ובן הזוג הוא זה שנולד לפני שנת 1949, ולא המפקיד העיקרי שעל שמו רשומה התוכנית חסכון. קבלת החזר מלא של מס מריבית משיכת הכסף מתוכנית החסכון או הפיקדון תתאפשר אך ורק אם סכום הריבית לא עובר את הסכום – 13,560 שקלים.

במידה והריבית אכן גדולה יותר מ – 13,560 , כן מתבצע תשלום של מס, אך לא על כל סכום הריבית. הפרט אשר משך את ריבית הגדולה מסכום זה, וגילו מעל 67, זכאי לקבל החזר מס עבור 13,560 שקלים, ועל הפרש הריבית הוא נדרש לשלם מס. לדוגמא, סך ריבית המשיכה הייתה 16,560 מקופת החסכון, האדם המבוגר ישלם מס רק עבור 2000 שקלים מסך הריבית.

 

שני בני הזוג נולדו לפני שנת 1949 – החזר המס גדל!

במידה ושני בני הזוג מעל גיל 67, במועד משיכת הכסף מקופת החיסכון או הפיקדון, תקרת  הריבית האפשרית ללא תשלום מס גדלה. במידה וסכום הריבית אינו מעל 16,680 הם לא נדרשים לשלם מס עבור ריבית זו. אך במידה והריבית אשר נצברה להם גדולה מסכום זה, את הפרש הריבית יידרשו לשלם מס, לכן יתבצע החזר מס חלקי.

החזרי מס על ריבית מפיקדון או תוכנית חסכון
החזרי מס על ריבית מפיקדון או תוכנית חסכון

הקריטריונים לקבלת החזרי מס על ריבית מפיקדון או תוכנית חסכון

בשביל לעשות סדר ולוודא כי אכן הקריטריונים שיש לעמוד בהם על מנת לקבל החזר מס עבור ריבית המשיכה שנוצרה בקופת החיסכון / הפיקדון, נציין אותם במסודר.

  1. האדם אשר על שמו נפתחה קופת החיסכון נולד לפני שנת 1949 או שבן או בת הזוג שלו נולדו לפני שנה זו. בנוסף, אחד מהם לפחות צריך להיות מעל גיל 67.
  2. שני בני זוג נולדו לפני שנת 1949 ובשנה בה הם דורשים החזר מס, הם היו מעל גיל 67.

 

הסיבה שעומדת מאחוריי הצבת קריטריונים אלו

אז מה היא הסיבה שרק לאנשים שעברו את גיל הפרישה או למבוגרים אשר נולדו לפני שנת 1949 מגיע לקבל החזר מס עבור הריבית שהצטברה בקופת החיסכון? התשובה היא מבוגרים המעוניינים לפדות לעת זקנה או לחיים של אחרי גיל הפרישה, את קופת החיסכון שלהם.

אנשים רבים מעוניינים לפדות את קופות החסכון שלהם במהלך השנים וגם לדרוש על כך החזרי מס. בעקבות כך, המדינה חוקקה את החוק בשנת 2003 ובו נחקק מחדש את הזכאים לקבלת החזר מס בעקבות הריבית שהצטברה. המטרה נועדה להקל בעוד דרך על חיי הזקנה שלאחר גיל הפרישה ולאפשר להם להרוויח את כספם ללא דאגת תשלום מס.

 

החשש בגיל הפרישה

ניהול החיים בגיל השלישי הוא ניהול שיש להתייחס אליו בכובד ראש ולעשות את מירב המאמצים לאורך השנים בכדי להגיע אליו עם חסכון. בשלב זה בחיים, לאחר גיל הפרישה, הנושא הכלכלי מהווה עניין רב, כיוון שהמבוגרים בגיל זה אינם עובדים.

בגיל זה נפוצות יותר לעומת הגיל הצעיר התמודדויות בריאותיות לא פשוטות ואירועים אישיים שעשויים להקשות בצורה משמעותית על השגרה היומיומית. הקשיים יכולים לבוא לידי ביטוי גם בצורה בריאותית אך גם על ידי הצורך להוציא כספים רבים בנושא הבריאות, מה שלא קרה קודם לכן. לאור קשיים אלו, עולה החשיבות להיערך בצורה נכונה לקראת בואו של תקופה זו בחיים.

כיוון שהמדינה מודעת לקשיים אלו בקרב הגיל השלישי, קיימת הזכאות בהגעה לגיל הפרישה לקבל החזר מס עבור ריבית החסכון ובכך להקל בעוד דרך בשלב זה. את הסוגייה של החזר המס והמספרים המדויקים יש להכיר טרם ההגעה לגיל ובכך לזכות בסכומים אשר עשויים לעשות הקלה כלכלית נוספת.

 

לסיכום,

אנשים רבים פותחים קופות חיסכון או פיקדון לאורך השנים תוך מחשבה על העתיד וניסיון לניהול כלכלי נכון לשלבים שעוד יגיעו. המס שיש לשלם עבור הריבית המצטברת בהוצאה מהקופה הוא סכום משמעותי, ולכן עשוי להיות לא משתלם להוציא את הכסף. יש להכיר בנושא הגעה לגיל 67 ולהפיץ את הנתון למבוגרים הקרובים אליך, כדי שיהיו בבקרה על הזכאות אשר מגיעה להם.

שאלות ותשובות

שני הקריטריונים הם – שאחד מבני הזוג נולד לפני שנת 1949 או מעל גיל 67, או אם שני בני הזוג נולדו לפני שנת 1949.
רק עד סכום של 13,560 בריבית ניתן לקבל החזר מס, או סכום של 16,560 במידה ושני בני הזוג עברו את גיל הפרישה.
כדי להקל על החיים לאחר גיל הפרישה והבעיות הבריאותיות הנפוצות בשלב זה.
כיוון שהאנשים בגיל זה אינם עובדים, הקושי העיקרי הוא להתנהל כלכלית בצורה נכונה, ולכן יש להיערך בהתאם.
do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.