fbpx

החזרי מס לעובדים בחו"ל

עבודה מתגמלת ביעד אקזוטי, שינוי אווירה לכמה שנים והזדמנות לצמיחה כלכלית מהווים את תמצית חלום הרילוקיישן. בשוק גלובלי ותחרותי יותר ויותר ישראלים מחפשים הזדמנויות עבודה גם מחוץ לגבולות המדינה. כאשר חוזרים מהחופשה הארוכה בחו"ל חלק גדול מהעובדים צריכים להתמודד עם מדיניות המס הישראלית, המדינה קבעה החזרי מס לעובדים בחו"ל שיכולים להגיע לכדי סכומים משמעותיים מאוד.

החזרי מס לעובדים בחו"ל – מה מרכז החיים שלך?

המבחן המרכזי שאליו מתייחסים ברשות המסים, כפי שגילתה בר רפאלי בהתמודדות שלה עם תשלומי מס הכנסה, הוא מבחן מרכז החיים. עובד ישראלי שהתפרנס בחו"ל לאורך תקופה מסוימת יהיה זכאי להחזרי מס רק במידה ובתקופה הרלוונטית הוא היה תושב של אותה מדינה.

כדי לקבל החזרי מס הכנסה או פטורים משתלום, על העובד להוכיח כי מרכז חייו מתנהל בחו"ל, רשות המסים בוחנת את הבית בו העובד שוהה רוב השנה, האם המשפחה של העובד עברה איתו לחו"ל, מה מספר הימים שהעובד בילה בכל מדינה, מה המקום בו ייצר את רוב ההכנסה שלו ובאיזו מדינה חשבון הבנק של העובד פעיל.

מעבר למבחן מרכז החיים יש עוד כמה קריטריונים שרשות המסים בוחנת לפני הענקת החזרי המס או הפטור, הראשון – על העובד לשהות פחות מ-183 ימים בסה"כ בישראל במהלך השנה הרלוונטית, השני – במהלך השנתיים שקדמו לשנה הרלוונטית להחזר העובד שהה פחות מ-425 ימים בישראל ובשנה הרלוונטית פחות מ-30 ימים.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

שני המבחנים הללו עוזרים לרשות המסים לקבוע כי העובד עשה שינוי אמיתי במקום המגורים שלו וכי לא מדובר במעבר זמני ומוגבל בזמן. עובד שעומד בכל התנאים שפורטו לעיל יהיה זכאי להחזרי מס בגין המסים ששילם באותה תקופה וכן לפטורים עתידיים מתשלום מסים.

עניין נוסף שכדאי לבדוק לפני היציאה לרילוקיישן הוא בדיקה של הסכמי מניעת כפל המס של ישראל עם אותה מדינה, כאשר יש למדינה הסכם מניעת כפל מס ההליך פשוט וברור יותר. לעומת זאת במדינות עמן אין למדינה הסכם למניעת כפל מס הליך קבלת הפטור הופך למסובך יותר ודורש מהעובד לעמוד בתנאים קשיחים יותר ולהציג מסמכים שמעידים על המסים ששילם במדינה אליה עבר.

כדי לקבל את החזר יש להגיש בקשה מסודרת לרשות המסים ואליה לצרף את כלל ההוכחות שמעידות כי מרכז החיים של מגיש הבקשה איננו בישראל, לאחר בחינת הבקשה ואישורה יקבל העובד פטור מתשלום מסים במדינה.

החזרי מס לעובדים בחו"ל
החזרי מס לעובדים בחו"ל

שליחות בשם חברה ישראלית

רשות המסים מבחינה בין עובדים שיצאו לעבוד בחברה זרה ובין עובדים שנשלחו לחו"ל בשם חברה ישראלית, לעיתים קרובות תהליך המעבר נעשה בצורה חפוזה שאינה מאפשרת הכנה נכונה מצדו של העובד. עובדים שממשיכים לקבל את המשכורת שלהם בישראל למרות שהם עובדים בחו"ל ימשיכו לשלם מסים כאילו הם חיים בישראל, למרות שמבחינה חוקית הם יהיו זכאים להחזרי מס ולפטורים רבים בגין העובדה שמרכז חייהם עבר לחו"ל.

מהיום שבו תכיר רשות המסים כי העובד שינה את מרכז חייו הוא יהיה זכאי לקבל החזר על כל המס ששילם בגין התקופה שבה שהה בחו"ל ושהוכרה על ידי רשות המסים. במקרה שבו המשכורת ממשיכה להיות משולמת בישראל רשות המסים מערימה יותר קשיים באופן יחסי והעובד יצטרך לעבוד קשה יותר כדי להוכיח שהוא העתיק את שגרת חייו.

כדי לקבל את החזרי המס יהיה צריך להראות כי העובד שילם מסים באותה מדינה בהתאם לאמנת המס של ישראל עם אותה מדינה, הפרוצדורה זהה לפרוצדורה שעובר ישראלי בחו"ל שמועסק על ידי מעסיק זר.

 

ביטוח לאומי ותשלומים נוספים

באופן כללי יש מספר תשלומים שאותם יש להמשיך ולהעביר גם אם עובד הוכיח כי מרכז חייו נמצא בחו"ל במידה והוא מעוניין לשמור על זכויותיו. אחד מהתשלומים הוא תשלום ביטוח לאומי, עובד ששוהה בחו"ל יצטרך להמשיך ולשלם ביטוח לאומי לאורך כל שהייתו בחו"ל במידה והוא מעוניין לשמור על זכאותו לסעד מהביטוח הלאומי במקרה הצורך. בנוסף יש להמשיך לשלם ביטוח בריאות כדי לשמור על הזכאות לחברות בקופת חולים.

כמו כן, ישראלי שעובד בחו"ל צריך להמשיך להפריש תשלומים חודשיים לקופות גמל ולקרנות השתלמות כדי לשמור על זכויותיו, העובד לא יזכה לזיכויים וניכויים במקור במהלך שהותו בחו"ל והוא יצטרך לבקש החזר מס רק לאחר שיחזור לארץ.

 

רכיבי שכר המוכרים על ידי המדינה כהחזרי הוצאות

עובד שימשיך לשלם מסים בישראל יגלה כי המדינה מכירה בחלק מההוצאות הכרוכות בשהות בחו"ל כמוכרות לצרכי מס, תשלומים עבור שכר דירה, שכר לימוד עבור משפחת העובד וכן הוצאות על טיפולים רפואיים, תרופות וביקורים בקופת חולים. בנוסף עובד שמקבל מהמעביד חופשת מולדת במימון מקום העובדה יהיה זכאי לפטור מתשלום מס על הסכום שקיבל בגין אותה חופשה.

תשלום המסים על ידי ישראלי שעובד בחו"ל יכול להיות מסובך, בעיקר כאשר לא מתכוננים לכך מראש. לכן, חשוב לברר את נושא תשלום המסים מבעוד מועד, לשמור תיעוד להוצאות ולהכנסות במהלך השהייה בחו"ל ובהסדרת המעמד של העובד כמה שיותר מוקדם.

do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.