fbpx

החזר מס לידועים בציבור

זוגות רבים בישראל בוחרים לחיות ביחד אך למרות זאת לא להתחתן. בין אם מדובר בזוגות שאינם יכולים להתחתן דרך הרבנות ובין אם מדובר בזוגות שאינם מעוניינים לעשות זאת, ישנם רבים אשר מנהלים חיים משותפים עם בני זוגם כמו כל זוג נשוי אחר. הרציונל שעומד מאחורי ההטבות הניתנות לבני זוג נשואים בשל ניהול משק משותף חל במקרים רבים גם על זוגות שאינם נשואים מבחינה פורמאלית ומשפטית, ולכן הם זכאים לקבל החזר מס לידועים בציבור כפי שנקבע בחוק. 

מהם זוגות ידועים בציבור?

על פי סעיף 37 לפקודת מס הכנסה נקבע כי תושב ישראלי' זוגות ידועים בציבור הם זוגות שהיחסים ביניהם דומים ליחסים בין בני זוג נשואים מכל בחינה, מלבד החותמת ה'פורמאלית' שמאשרת מבחינה משפטית כי הם נשואים. לרוב, מדובר בזוגות שאינם יכולים להינשא על פי חוקי הדין הדתי הנהוג במדינה, כמו:

  • זוגות חד מיניים.
  •  פסולי חיתון שנקבע על ידי בית דין רבני כי אינם יכולים להינשא כדת משה וישראל, כגון עקב ממזרות או נישואין בין כהן לגרושה.
  • זוגות חסרי דת.
  • זוגות שיהדותם מוטלת בספק.

דווקא בגלל הקושי הרב בו עשויים להיתקל זוגות אלה במדינת ישראל בה לא ניתן להתחתן באופן אזרחי אלא מתוקף הדין הדתי בלבד, הוכרו בחוק שתי פתרונות לזוגות שאינם יכולים להינשא על פי החקיקה הקיימת:

  1. נישואין אזרחיים במדינה זרה. לאחר שהזוג נרשם כנשוי במדינה אחרת, מכירה מדינת ישראל ברישום מרשם האוכלוסין כי הזוג נשוי.
  2. הגדרת מוסד הידועים בציבור, שמכיר בזוגות שחיים יחדיו ללא נישואין, ומקנה עבורם חלק נרחב מאותן הזכויות להם זוכים זוגות נשואים.

למרות שמעמדם של ידועים בציבור עדיין אינו זהה באופן מוחלט למעמדם של זוגות נשואים, הפער הקיים בינם לבין זוגות נשואים הולך ומצטמצם במהלך השנים, בעיקר עקב פסיקת בתי המשפט.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

 

מהם הזכויות שמגיעות לידועים בציבור

ראשית, ישנן מספר הטבות ייחודיות שמוקנות לידועים בציבור שחיים יחד ואינם נשואים. אולם בעוד חלקן משוות את מעמדן של ידועים בציבור לאלו של זוגות נשואים, תופתעו לגלות שישנן גם מספר יתרונות שמוקנות להם מכוח החוק:

  • בניגוד לזוגות נשואים שמגישים דו"ח הכנסות משותף של התא המשפחתי, ידועים בציבור מגישים דו"ח באופן נפרד, כך שמדרגת המס שנקבעת עבור כל אחד מהם בנפרד הינה נמוכה יותר, דבר שמוביל לתשלום מס הכנסה נמוך יותר.
  • בעוד זוגות נשואים זכאים לקבלת פטור ממס שבח במכירת בית רק אחת לארבע שנים, ידועים בציבור זכאים לקבלת הפטור פעמיים בארבע שנים.
  • כמו זוגות נשואים, גם ידועים בציבור זכאים בקבלת נקודות הטבה במס הכנסה בגין ילדים. נכון לשנת 2024, שוויה של נקודת זכות אחת הינו 240 ש"ח בחודש וכ2,904 ש"ח בשנה.
החזר מס לידועים בציבור
החזר מס לידועים בציבור

כיצד ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס לידועים בציבור?

ראשית, על מנת לקבל מעמד והכרה של ידועים בציבור, על בני הזוג למלא טופס 631 – הצהרה על שיתוף נכסים, אותו יש להגיש לסניף ביטוח לאומי המקומי. שנית, יש לדעת כי מחובתם של בני הזוג לעדכן את רשות המיסים באופן סדיר במעמדם ומצבם המשפחתי באמצעות טופסי 101 וטופס 1303 – טופס דוח שנתי. כך למשל, צריכים בני הזוג לעדכן את המעסיק על הולדת ילדים. לאחר שזכו בני הזוג במעמד של ידועים בציבור, ניתן להגיש בקשה להחזר מס באמצעות טופס 135. פעמים רבות ידועים בציבור כלל אינם יודעים כי הם זכאים לקבלת החזר מס נוסף, כגון במקרים בהם ישנם לאחד מבני הזוג ילדים מנישואים קודמים, דבר שמזכה אותם בנקודות זיכוי ממס נוספות. לכן, חשוב מאוד למלא את הטפסים על הצד הטוב ביותר.

באופן עקרוני, את הבקשה והטפסים לקבלת החזר מס ניתן להגיש רק באופן ידני על ידי הגעה ללשכת פקיד שומת המס. למרות זאת, אצלנו בMoneyBack ניתן להגיש את הטפסים גם דרך האינטרנט באמצעות מערכת חדשנית וממחושבת.

חשוב לדעת שבקשה להחזר מס ניתן להגיש גם באופן רטרואקטיבי עד 6 שנים לאחור ממועד הגשת הבקשה, כך שבשנת 2024 ניתן להגיש בקשה עבור שנת 2018  והילך, כאשר עבור כל שנה יש להגיש טופס נפרד בליווי המסמכים הרלוונטיים. מרגישים שהתחלתם ללכת לאיבוד? אל דאגה, אתם לא לבד.

 

מדוע כדאי לפנות לחברה מקצועית בהגשת בקשה להחזר מס

למרות שניתן להגיש את שלל הטפסים ולהגיש את הבקשה להחזר מס באופן עצמאי, רבים בוחרים לפנות לייעוץ מס מקצועי. החשש מעצם ההתעסקות עם רשות המס וכי הגשת הבקשה תגרור אחריה בדיקה מחודשת שעלולה למעשה לגרור תשלום מס נוסף מרתיעה רבים מהגשת הבקשה. בנוסף, פקודת המס הינה מהמסובכות והמורכבות שיש בישראל, כאשר היא מורכבת מלא פחות מ245 סעיפים ותתי סעיפים שעשויים להשתנות אחת למספר שנים. כך נוצר מצב שאנשים רבים עשויים להגיש את הטפסים בצורה לקונית וחסרה, שאינה מעניקה להם את מלוא הזכויות להם הם זכאים. לא חבל?

לכן, פניה לייעוץ מקצועי של רואה חשבון או יועץ מס היא יותר מהמלצה, ובמצבים מסוימים אף חובה של ממש.

 

יש דרך פשוטה לקבל את הכסף בחזרה מרשות המס: MoneyBack

למרות שהכל נראה כל כך מסובך, יש דרך אחת פשוטה לצאת מהמבוך שנקרא פקודת המס: MoneyBack. אצלנו באתר ניתן להגיש ולמלא את כל הטפסים הנדרשים על ידי הרשויות, מבלי לצאת מהבית ובאופן מקוון. באתר נמצאת מערכת חדשנית וחכמה שמזהה באופן אוטומטי עבורכם מהם הטפסים אותם אתם צריכים למלא. לאחר מילוי הפרטים האישיים, רואי החשבון המומחים והמנוסים שלנו עוברים בעיון על החומר אותו הגשתם, וממלאים עבורכם את הטפסים.

הניסיון וההצלחה שלנו בקבלת החזר מס יכולים לעמוד לשרותכם ולפתור עבורכם את כל הבירוקרטיה והבעיות שצפויות לכם במס הכנסה, וכל זה בתשלום סמלי בלבד וללא גביית עמלות מיותרות. פניה אחת עשויה לחסוך עבורכם עשרות אלפי שקלים!

פנו אלינו עוד היום וקבלו יעוץ וליווי ממיטב המומחים!

do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.