fbpx

החזר מס בגין בעיה רפואית

חייהם של נכים וחולים במדינת ישראל אינם פשוטים כלל. לרבים מהם ישנם קשיים כלכליים בשל הצורך באמצעי עזר רבים. אף שלא רבים יודעים זאת, תרופות וציוד רפואי עולים הון רב. לכן, המדינה מציעה שלל אפשרויות לעזרה כלכלית לנכה ומשפחתו, בכדי לאפשר להם לחולים לנהל אורח חיים תקין שיהיה זהה ככל האפשר לחיים שניהלו טרם התפרצות המחלה. אחת ההטבות לה החולים זכאים, הינה החזר מס בגין בעיה רפואית ופטור ממס. 

כיצד ניתן לממש את הפטור?

את הפטור ניתן לממש בצורה רטרואקטיבית באמצעות מילוי טפסים והגשתם למס הכנסה, כך שהזכאות ניתנת למעשה בצורה של החזר מס, ולא כפטור מוחלט מראש.

 

מי זכאי?

את הזכאות לפטור מקבלים בעלי בעיות רפואיות בהתאם לדרגת הפגיעה ורמת הנכות, הקצבאות וההטבות השונות אותם הם מקבלים מהמוסד לביטוח לאומי.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, נקבע כי אדם שנקבעה עבורו נכות רפואית בשיעור של 100% לתקופה של למעלה מחצי שנה (לפחות 185 יום). להגדרה זו עונים חולים רבים הסובלים מבעיות רפואיות כמו עיוורון, סרטן, מושתלי איברים וחולים המקבלים טיפול בדיאליזה. חולים נוספים שעונים על ההגדרה בחוק הינם חולים שנקבעה עבורם נכות רפואית בשיעור של לפחות 90% על פי חישוב משוקלל. כיצד מבוצע החישוב המשוקלל? החישוב לוקח בחשבון מספר מחלות או ליקויים שבעבור כל אחד מהם נקבעו אחוזים נפרדים על ידי המוסד לביטוח לאומי, ומצרף אותם יחד – אך לא באמצעות חיבור רגיל של סכומיהם, אלא בניכוי האחוזים שנותרו לאחר חיסור האחוזים בכל שלב.

לדוגמא, חולה לב שבעבור מחלתו נקבעו עבורו 60% נכות, ובנוסף לכך הוא סובל גם מבעיה גסטרולוגית בעבורה נקבעו עבורו 40% נכות, ובעיית עור נוספת, עבורה נקבעו עבורו 20% נכות. החישוב המשוקלל יבוצע באופן הבא:

  • למחלה בעלת האחוזים הגבוהים ביותר, במקרה הזה מחלת הלב, יילקחו בחשבון מלוא האחוזים שנקבעו על פי ביטוח לאומי, 60%.
  • למחלה השנייה, במקרה הזה המחלה הגסטרולוגית, יחושבו 40% מתוך 40% שנשארו לאחר קיזוז האחוזים שחושבו בשל מחלת הלב. כך, נוסיף לחשבון 16% אחוזי נכות נוספים.
  • למחלה השלישית, במקרה הזה בעיית העור, יחושבו 20% מתוך האחוזים שנותרו, כלומר 4.8% נוספים.
  • התוצאה הסופית שהתקבלה 80.8=4.8+16+60 תעוגל למעלה כך שבחשבון כולל ייקבעו 81% נכות.

גובה הזכאות לפטור ממס נקבע בהתאם למשך תקופת הנכות, כאשר לתקופה של מעל לשנה (365 יום) נקבע סכום גבוה יותר משמעותית לפטור ממס מאשר לתקופה של בין חצי שנה לשנה.

 

זכאות הורים לילד עם בעיות רפואיות

חשוב לדעת שלא רק החולים עצמם זכאים לקבלת פטור והחזר מס, אלא גם הורים לילדים בעלי מוגבלות רפואית, מחלה או נכות זכאים לקבלת החזר מס בסך של עד שתי נקודות זיכוי שינוכו ממשכורתו החודשית של אחד ההורים. נכון לשנת 2020, ערכה של נקודת זיכוי אחת הינו 2,628 ש"ח לשנה, כך שמדובר בסך כולל של אלפי שקלים מדי שנה. 

לא רק הורים לילדים בעלי נכות פיזית זכאים להטבה זו, אלא גם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים כמו אוטיזם, הפרעת קשב וריכוז, בעיות התפתחות ועוד. 

החזר מס בגין בעיה רפואית
החזר מס בגין בעיה רפואית

כיצד אוכל לדעת אם אני זכאי

חולים רבים אכן אינם יודעים האם הם זכאים להחזר, מאחר ורשות המס אינה מדווחת להם על כך. לכן, ניתן לחפש מידע נוסף באינטרנט בהתאם לסוג המחלה או המגבלה עמה אתם מתמודדים. אך עדיין, חשוב לזכור שפעמים רבות המידע באינטרנט עשוי להיות שגוי או לא עדכני. לכן כדאי בכל מקרה לפנות לאנשי מקצוע המנוסים בהתמודדות עם רשויות המס, כדי להפיק את המרב אותו מגיע לכם.

 

כיצד ניתן לממש את הזכאות

כדי לממש את הזכאות לפטור ולקבל החזר מס, יש למלא טופס בקשה לפטור ממס (טופס 1516). לטופס מצרפים עותק של פרוטוקול הוועדה הרפואית בה נקבעו אחוזי הנכות. את המסמכים הללו יש להגיש למשרד פקיד השומה המקומי אליו אתם משתייכים. את ההחזר ניתן לקבל בצורה רטרואקטיבית עד 6 שנים לאחר שנת המס, כך שבשנת 2020 ניתן להגיש בקשה רק עבור שנת המס של 2014 והלאה. למרות שבאופן עקרוני לא ניתן להגיש את הבקשה דרך האינטרנט, אצלנו בMoneyBack תוכלו להגיש את הטפסים און ליין בלחיצת כפתור מהבית!

במקרה של הורים לילד עם הפרעת קשב או לקות למידה, צריך לצרף לבקשה גם מכתב המאשר את היות הילד במסגרת חינוך מיוחד. 

 

מדוע כדאי לפנות לאנשי מקצוע

חולים רבים שנאבקים במחלה כזו או אחרת עשויים להימנע ולחשוש מההתעסקות המרובה עם הבירוקרטיה אותה מציבה רשות המס. החשש מהתמודדות הזו בנוסף להתמודדות עם המחלה או הנכות עצמה מרתיעים את הזכאים מלהגיש את הבקשה, וכך הם מפסידים את כספם. לכן כדאי לפנות לרואי חשבון או יועצי מס שיעשו עבורכם את התהליך.

אתם לא חייבים להתמודד עם המורכבות שבהגשת הטפסים בעצמכם – תנו לאחרים לעבוד למענכם.

 

החזר מס בגין בעיה רפואית – למי כדאי לפנות?

אנחנו בMoneyBack נשמח להעמיד לשירותכם את מיטב המומחים ויועצי המס, כדי להחזיר לכם את כספכם בצורה המקצועית והמהירה ביותר. אצלנו באתר ניתן להגיש את כל הטפסים דרך האינטרנט בשעות שנוחות לכם, וכל זאת מבלי לצאת מהבית. תמורת תשלום סמלי אנחנו נטפל עבורכם בכל הניירת והבירוקרטיה, כך שאתם תוכלו לישון בשקט בידיעה שהכסף בדרך אליכם.

פנו אלינו עוד היום וקבלו את הייעוץ שיחזיר את הכסף שמגיע לכם!

do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.