fbpx

החזר מס על תאונת עבודה

היום, רוב האנשים הבוגרים קמים בבוקר ויוצאים לעבוד, ולכן רובינו מכירים בסכנה של תאונת עבודה. ישנן עבודות שבהן התאונות הן יותר נפוצות וכאלו שפחות, אך תאונות במתחם העבודה קורות הרבה. בעקבות תאונות עבודה במקרים מסוימים ניתן לקבל החזר מס על תאונת עבודה מביטוח לאומי ובכך להקל מבחינה כלכלית על הנפגע.

 

מהי תאונת עבודה?

תאונות עבודה קורות בתדירות גבוה ויכולות לגרום לפגיעות חמורות בדרגות שונות ואף לגבות חיים. תחת הגדרה של תאונת עבודה עשויות להיות כלולות תאונות אשר האדם נפגע בהן בצורה פיזית, נפשית, תאונת דרכים, או אף פגיעה כתוצאה מעבודה עם חומרים מסוכנים לבריאות האדם. תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שקרתה במקום העבודה / בדרך מעבודה / בדרך לעבודה תוך מילוי תפקיד העובד.

אחת מפגיעות העבודה הנפוצות נכנסת תחת המושג – מיקרוטראומה. פגיעה זו אינה קורת מיד, אלא היא מתגבשת בתהליך האורך זמן בעקבות תנאי העבודה שהעובד מצוי בהם שעות נפוצות.

החזר מס הכנסה לשכירים - בדיקה קלה ונוחה >>>

בדוק כמה כסף מגיע לך ממס הכנסה. מלא את שמך המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלך וקבל תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בדוק זכאות להחזר מס עכשיו >>

דוגמא לפגיעה זו היא עבודה של עובד במשך שעות רבות וימים רצופים בשימוש בחומרים מסוכנים. כיוון ששאיפת חומרים אלו יכולה להזיק לבריאות, ואת הנזק לווא דווקא ניתן לראות מיד, במידה ונוצר נזק הוא נכנס תחת הגדרה של תאונת עבודה.

 

זכויות נפגע בתאונת עבודה

קודם כל, יש להכיר כי הנפגע בתאונת עבודה הנדרש לעבור סדרת טיפולים רפואיים אינו משלם עבורם. התשלום בגין הטיפולים הרפואיים המגיעים לנפגע משולמים על ידי קופת החולים, כי שם האדם מבוטח מבחינה בריאותית.

זכות נוספת אשר מגיעה לנפגע היא קבלת החזר כספי מביטוח לאומי בעקבות היעדרות מימי עבודה. כיוון שלאורך תקופת המחלה בה העובד נעדר מעבודתו בכל זאת שולמו מכיסו בכל חודש מיסי ביטוח, ניתן לדרוש אותם בחזרה. את החזר זה ניתן לקבל עד 13 שבועות של היעדרות ממקום העבודה. בנוסף ההגדרה להחזר היא שיום עבודה אינו עולה על 1,114 שקלים.

זכות השלישית היא הגדרת אחוזי נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי בעקבות פגיעה בתאונה שהתבצעה במקום העבודה. בזכות הגדרה של האדם בעל אחוזי נכות, גם אם בצורה זמנית וגם אם קבועה, ניתן לדרוש החזרי מס. ללא הגדרה זו האדם הנפגע אינו יכול לקבל החזר מס אשר מגיע לו.

 

 החזר מס

רשות המיסים מאפשרת לאנשים להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי לקבלת החזר מס. הטענה העומדת מאחורי הגשת הבקשה מתבססת על האמונה של האדם כי שילם יותר מיסים ממה שהיה אמור בפועל. במידה והבקשה מתקבלת, ניתן לקבל החזר מס רק בתום שנת המס שעליו הוא מבוקש או עד שש שנים מרגע שהסתיימה.

 

הזכאים לפטור ממס הם גם הזכאים להחזר מס

בכדי לקבל החזר מס ובכך להיות פטור מתשלום המס בעקבות תאונת דרכים, יש להיות תחילה מוגדר כנכה עבודה. המוגדרים כנכי עבודה הם נפגעי תאונות עבודה בעלי תעודת עיוורון או נפגעים אשר בעקבות התאונה נקבעו להם אחוזי נכות קבועה או זמנית של 185 ימים.

בנוסף לקריטריון של הזמן, נכנס גם נושא מספר אחוזי הנכות. את החזר המס ניתן לקבל נפגע המוגדר עם 100 אחוז נכות בעקבות פגיעה אחת, או בעל 90 אחוז נכות בעקבות ריבוי פגיעות שונות בגוף או בנפש.

דרך חישוב הנכות במצב של נכויות מצטברות אינו מצטבר. כלומר, גם אם פגיעה אחת תוגדר 60 אחוז ואילו פגיעה שנייה תוגדר 40 אחוז, האדם לא בהכרח יוגדר נכה ב 100 אחוז.

החזר מס על תאונת עבודה
החזר מס על תאונת עבודה

החישוב הנכון עבור נכויות מצטברות

החישוב המדויק לכמות אחוזי הנכות של אדם הנפגע בכמה מקומות שונים נקבע בצורה רישמית על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. לפי מספר אחוזי הנכות אשר ייקבע על ידם ניתן לדעת בוודאות את חישוב גובה החזר המס או הפטור המגיעים לנפגע. בנוסף, מלבד השוני באחוזי הנכות, קיים גם הבדל ברמות הפטור לפי שכר ההכנסה של העובד.

 

החזר מס על תאונת עבודה: התהליך כרוך בבקשה להחזר מס

השלב הראשון הוא כמו שציינו קודם, הכרעת הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי לעניין הענקת פטור ממס. השלב השני הוא הגעה פיזית של הנפגע לפקיד השומה הקרוב אליו שבו הוא רשום, לרוב מבחינה גאוגרפית. אצל פקיד השומה על הנפגע למלא טופס בקשה ורק לאחר קבלתו במוסד לביטוח לאומי הוא יקבל הודעה האם זכאותו אושרה.

 

הבעיה העיקרית בתהליך

תהליך הטיפול  בזכאות לפטור ממס ההכנסה ארוך ועשוי לקחת זמן רב שיכול להגיע גם למספר שנים לאחר ביצוע התאונה. בנוסף לבעיה זו, נושא הבירוקרטיה הכרוכה בכך הוא אינו פשוט ולאנשים רבים יכול להוות אתגר של ממש ההתעסקות אל מול הועדות הרפואיות והמוסד לביטוח לאומי. פתרון שקיים לנושא הבירוקרטיה הוא היעזרות באיש מקצוע בתחום הפיננסי לקבלת עזרה בנושא בקשת החזר מס.

אומנם הבעיה העיקרית היא הזמן הממושך עד לקבלת החזר המס, אך הפתרון לכך מצד המוסד לביטוח לאומי הוא האפשרות לקבל את ההחזר עד פרק זמן של שש שנים מיום הגשת הבקשה. בזכות פתרון זה המוסד לביטוח לאומי יוצא בהצרה כי קבלת ההחזר במידה ואכן בקשתך תתקבל לא יעבור פרק זמן מעל שש שנים.

 

לסיכום,

תאונות עבודה הן אינן רק התאונות בהם אנחנו מדמיינים אדם נחתך מכלי עבודה. תאונות עבודה הן קשת רחבה של מקרים ובכך יכולות לקרות לכמות אנשים רבה מאוד ברחבי הארץ.

ההכרה כי אחוזי הנכות בעקבות פגיעה במקום העבודה יכולה לחסוך כספים רבים יכולה להיות להקלה לאדם הנפגע. בנוסף, חשוב להעביר הלאה כי אדם הנפגע בתאונת עבודה, יכול לדרוש את המגיע לו גם אם הפגיעה התרחשה בשנים האחרונות.

שאלות ותשובות

תאונה שהתרחשה במקום העבודה, בדרך ממנה או אליה אשר פגעה באדם בצורה פיזית/ נפשית/ בריאותית.
בכדי להיות מוגדר במוסד לביטוח לאומי נכה גם אם בצורה זמנית וגם אם קבועה, היא נדרשת להיות למעלה מ- 185 ימים.
אחוזי הנכות הינם גבוהים על מנת שיתקבל החזר המס. או הגדרה של 100 אחוז נכות עבור פגיעה אחת, או הגדרה של 90 אחוז נכות עבור מספר פגיעות מצטברות.
לאחר תהליך הגשת הבקשה והמסמכים הדרושים, למוסד לביטוח לאומי עשוי לקחת עד שש שנים ממועד הבקשה לאשר או לדחות אותה.
do

החזר מס הכנסה לשכירים: בדיקה מהירה >>>

בדקו את את זכאותכם להחזרי מס באמצעות טופס דיגיטלי! אנו נבדוק את זכאותכם להחזר מס בעזרת יועצי מס מנוסים ורואי חשבון. מלאו את טופס הבקשה ואנו נחזיר לכם תשובה לגבי גובה ההחזר במהירות.